Mnoho lidí má návštěvu zubní ordinace spojenou s bolestí a nepříjemnými pocity.
Aby byla návštěva u zubaře co nejvíce komfortní, musí pacienti dodržovat některá jednoduchá pravidla:

🦷 Čtyři dny před návštěvou zubaře nepijte alkohol. Alkohol v krvi snižuje účinnost léků proti bolesti.

🦷 Před návštěvou zubaře se najezte. Pokud má člověk hlad, zvyšuje se produkce slin v ústech. Nadměrné slinění pak komplikuje práci zubaře.

🦷 Zrušte všechny plány na večer. Anestezie může účinkovat až do večera, z toho důvodu je nutné odložit všechny plány, které vyžadují mluvení.

🦷 Před návštěvou zubaře si nezapomeňte vyčistit zuby.

Pokud se budete řídit těmito jednoduchými radami, bude vaše návštěva zubaře maximálně pohodlná a efektivní.😉

🦷Zubní sklovina je jedna z nejtvrdších tkání v lidském těle.💪 Vlivem každodenní zátěže se však postupně opotřebovává, a to vede ke zvýšení rizika vzniku zubního kazu. Tento proces urychluje řada špatných návyků.

🍋Citrusy
Citrusové plody obsahují organické kyseliny. Jedna z hlavních složek zubní skloviny je minerál hydroxyapatit, který je při narušení kyselé rovnováhy ničen. Podle míry škodlivosti jsou na prvních místech limetka a citron. Abyste minimalizovali škodlivé účinky, vždy si po konzumaci těchto citrusů vypláchněte ústa čistou vodou. Stejně tak postupujte před čištěním zubů.

🚬Kouření
Kouření vede k celé řadě stomatologických problémů. Tabákový kouř obsahuje nikotin, kyanovodík, dehet a metan. Když se tyto škodlivé látky zahřejí na vysokou teplotu a dostanou se do dutiny ústní, poškozují zubní sklovinu, vedou k odumírání přirozených bakterií, narušují krevní oběh a poškozují sliznici. Následkem tohoto zlozvyku je žloutnutí zubů, parodontóza, zánět zubů a zánět dásní.

🍭Sladkosti
Sladkosti obsahují sacharidy, které spolupůsobí s bakteriemi, které jsou v dutině ústní. V důsledku toho se tvoří kyselina, která poškozuje zubní sklovinu. Čím déle jsou sladkosti v ústech, tím více škodí. Prvenství v poškozování zubní skloviny drží karamely, gumoví medvídci, bonbony, lízátka a sladké nápoje.

🧵Používání zubů k nesprávnému účelu
Zlozvyky, jako je překusování nitě, otevírání plastového víčka pomocí zubů nebo pokusy o rozlousknutí ořechů, často pramení z dětství. Tyto špatné návyky však vedou k mikrotrhlinám ve sklovině, vytvoření nesprávného skusu, nebo dokonce ke zlomení zubu. Špatný je také zvyk držet cizí předměty pomocí úst, zatímco máme plné ruce. Ten vede k riziku vniknutí bakterií do dutiny ústní.

Pokud zaznamenáte známky poškození zubní skloviny, jako je zvýšená citlivost, změna barvy zubů, praskliny nebo odštěpky, návštěvu zubaře neodkládejte! 👩‍⚕️

Kanálky jsou vyléčené, ale zub stále bolí…🤕

☝Existují následující varianty:

🦷Kořenové kanálky byly vyléčeny správně, ale několik dní nebo dokonce až několik týdnů po zákroku přetrvává nepohodlí. Jedná se o tzv. bolest po výplni, je to pouze přirozená reakce vašeho organismu na zákrok.
🔵Není třeba panikařit, bolest odezní sama nebo s malou pomocí léků proti bolesti.

🦷Kořenové kanálky byly vyléčeny správně, ale plomba nebo korunka při skusu překáží, je příliš vysoká.
🔵V tomto případě navštivte svého zubního lékaře, který provede opravu. A život bude opět krásný!

🦷Kořenové kanálky jsou nekvalitně vyléčené, nedostatečně vyčištěné a špatně uzavřené.
🔵Kanálky je nutné přeléčit. Tato situace zpravidla nastává při snaze ušetřit peníze.💰

🦷Kořenové kanálky mají složitější strukturu, než se předpokládalo. Jsou zde vynechané kanálky nebo boční větve kanálků, které nebylo možné během léčby nalézt.
🔵Kanálky je nutné přeléčit. Je vyžadována kompletní diagnostika pomocí operačního mikroskopu.

🦷V zubu je prasklina.
🔵Diagnostika je obtížná, zub se často musí vytrhnout.

❗Je třeba mít na paměti, že právě kvalita ošetření kořenových kanálků určuje, jak dlouho vám zub může ještě sloužit – několik měsíců nebo i desetiletí.

„Už zase mám kaz? No jistě, vždyť všichni moji příbuzní mají špatné zuby.“ Přistihli jste se, že takhle přemýšlíte? A co když vám řekneme, že to nemusí být pravda?

Genetika nepochybně hraje obrovskou roli ve zdraví ústní dutiny, ovlivňuje složení slin a skloviny. Také strukturální rysy a anatomie našich zubů se v těle vytváří ještě před narozením.

Lidský genom byl však dekódován v roce 2003 a faktem je, že naše DNA nenese parametr tvorby kazu.

Příčinou kazu byly a jsou bakterie a plak, který je vyživuje. Například nízká mineralizace slin (přesněji jiný poměr stopových prvků, což není patologie, ale pouze vlastnost slin) může zpomalit proces opravy skloviny. Hluboké rýhy na zubech znesnadňují hygienu, geny ale tvorbu kazu přímo neovlivňují.

Doporučení po anestezii

Po anestezii mohou přijít nepříjemné pocity, jako jsou:

•     Bolest v místě vpichu;
  •     Necitlivost, brnění, svědění v místě, kde byla aplikována anestezie;
  •     Otok, opuchnutí;
  •     Potíže s otevíráním úst;
  •     Hematom v místě vpichu.

Pokud pociťujete některé z výše uvedených příznaků, nemějte strach, nepohodlí během pár dní přejde.

Abyste předešli zánětu v místě vpichu, dodržujte dva dny po anestezii důkladnou ústní hygienu.

Tyto příznaky naopak vyžadují okamžitou lékařskou pomoc:

•     Ostrá bolest v místě vpichu;
  •     Zvýšená teplota;
  •     Výrazný otok nebo velký hematom v místě vpichu;
  •     Otok obličeje, vyrážka.

Doporučení po Výplně

Po zubní výplni můžete v oblasti ošetřovaného zubu pociťovat určité potíže. Také můžete mít problém vyslovovat některá slova.

Tento diskomfort je normální, během jednoho dne bude vše zase v pořádku.

Po ošetření zubu plombou dodržujte následující doporučení:

•     Dvě hodiny po ošetření nejezte
  •     Není dobré zuby zatěžovat intenzivním žvýkáním
  •     Jeden týden nejezte příliš horké ani příliš studené jídlo
  •     Do dalšího dne po výplni nekonzumujte potraviny, které mohou výplň obarvit, jako jsou káva, čaj, sójová omáčka, červená řepa atd. Pokud je výplň umístěna na předním zubu, trvá toto omezení týden.

Tyto situace by po výplni určitě neměly nastat:

•     Plomba je příliš drsná nebo škrábe, máte pocit, že vyčnívá;
  •     Mezi zuby v oblasti ošetřovaného zubu vám uvízla potrava;
  •     Při kousání cítíte bolest;
  •     Cítíte bolest při konzumaci kyselých, slaných, sladkých, horkých nebo studených jídel.

Pokud se u vás objeví některé z těchto potíží, kontaktujte svého zubního lékaře. Před návštěvou lékaře můžete otok zmírnit studeným obkladem a bolest utišit analgetiky. Není třeba být statečný a trpět bolestí.

Pro zachování zdraví ústní dutiny doporučujeme absolvovat dentální hygienu alespoň dvakrát ročně.

Váš zubař vám doporučil vyměnit starou plombu, vaše pocity jsou ale smíšené.

Možná vás dokonce napadlo, že z vás chce jen vytáhnout peníze.

Nespěchejte s ukvapenými závěry. Špatně provedené výplně nebo nekvalitní výplňové materiály mohou způsobit narušení plomby, kvůli kterému se pod ní začne tvořit kaz. To může vážně ovlivnit stav zubu, a dokonce vést k jeho úplnému odstranění.

Zubní výplň má v průměru životnost 5–10 let, poté je žádoucí ji obnovit.

Zkušený stomatolog uvidí pouhým okem ty plomby, které je třeba vyměnit, a nebude před vámi nic skrývat. Navštěvujte svého zubního lékaře pravidelně 2x ročně. Díky odbornému vyšetření a posouzení stavu dutiny ústní budou všechny problémy identifikovány včas a bez následků.

Co je to koferdam?

Koferdam je tenká elastická latexová fólie s příjemnou vůní, díky níž můžeme izolovat požadovaný zub (nebo několik zubů) pro lékařskou manipulaci v ústní dutině. Latexová blána se na zub upevňuje pomocí speciální kovové spony.

Výhody používání koferdamu:

Prvním důvodem, proč používat koferdam, je bezpečnost veškerých manipulací. Koferdam je vyroben z extra pevného latexu, který se neroztrhne ani při přímém zásahu vrtačkou nebo ostrým nástrojem. Pacient je tak v bezpečí a lékař je klidný.

Druhým důvodem je pohodlí pacienta. Můžete ústa uvolnit a zavřít, když zrovna lékař nepracuje na zubu. Můžete spolknout sliny sami a v případě potřeby si i odskočit na toaletu.

Třetím důvodem je zlepšení kvality práce zubaře a prognózy léčby. Díky izolaci místa, kde stomatolog pracuje, konkrétně otevřené dutiny zubu s kanálky, se eliminuje výskyt mikrobů. Ostatně podstatou ošetření je co nejdůkladněji vyčistit kanálky zubu a hermeticky je uzavřít.

Na naší klinice je použití koferdamu v naprosté většině případů povinné.

Jeden z nejnebezpečnějších typů kazu je kaz krčkový neboli cervikální. Vzniká v oblasti krčku zubu a v počáteční fázi se nijak neprojevuje. Není snadné si ho všimnout, protože vypadá jako malá světlá skvrna.

Po nějaké době se však příznaky začnou projevovat okamžitou a silnou bolestí zubů. Je to kvůli tomu, že v oblasti krčku (místo, kde je zub v kontaktu s dásní), je zubní sklovina zranitelnější, takže se onemocnění vyvíjí velmi rychle.

Začít léčit tento typ kazu je nutné ihned, protože z krčku zubu se infekce může snadno dostat do zubní dřeně a vnitřku zubu. Poté hrozí vznik komplikací, jako je zánět zubní dřeně a paradentóza.

Jak krčkový kaz vzniká?

Vysvětlení je velmi jednoduché – zubní sklovina u krčku zubu je velmi tenká a křehká, navíc se tato oblast obtížně čistí od nahromaděného zubního plaku. Plak je však velmi příznivé prostředí pro rozmnožování bakterií.

Jak zjistím, že mám krčkový kaz? Příznaky se mohou lišit, fáze vývoje a charakteristické příznaky této nemoci jsou následující:

Prvním stádiem tohoto kazu je skvrna. V této fázi se v cervikální zóně může objevit malá tmavá nebo světlá skvrnka.

Povrchový krčkový kaz.  V tomto stádiu dochází k destrukci povrchu skloviny.

Střední stádium krčkového kazu. Kaz se postupně zvětšuje a rozšiřuje, dentin měkne.

Hluboký krčkový kaz. Začíná docházet k ničení zubní dřeně, riziko vývoje zánětu dřeně je extrémně vysoké.

Formu a fázi vývoje krčkového kazu určí zubní lékař při diagnostice.

Ošetření krčkového kazu ve fázi skvrn není vůbec bolestivé, protože se obejdete bez vrtání zubu. Není třeba se ale bát ani ošetření jiných fází tohoto kazu, protože ošetření středního a hlubokého kazu se provádí v lokální anestezii, která zcela eliminuje jakoukoliv bolest.