Krčkový kaz

Jeden z nejnebezpečnějších typů kazu je kaz krčkový neboli cervikální. Vzniká v oblasti krčku zubu a v počáteční fázi se nijak neprojevuje. Není snadné si ho všimnout, protože vypadá jako malá světlá skvrna.

Po nějaké době se však příznaky začnou projevovat okamžitou a silnou bolestí zubů. Je to kvůli tomu, že v oblasti krčku (místo, kde je zub v kontaktu s dásní), je zubní sklovina zranitelnější, takže se onemocnění vyvíjí velmi rychle.

Začít léčit tento typ kazu je nutné ihned, protože z krčku zubu se infekce může snadno dostat do zubní dřeně a vnitřku zubu. Poté hrozí vznik komplikací, jako je zánět zubní dřeně a paradentóza.

Jak krčkový kaz vzniká?

Vysvětlení je velmi jednoduché – zubní sklovina u krčku zubu je velmi tenká a křehká, navíc se tato oblast obtížně čistí od nahromaděného zubního plaku. Plak je však velmi příznivé prostředí pro rozmnožování bakterií.

Jak zjistím, že mám krčkový kaz? Příznaky se mohou lišit, fáze vývoje a charakteristické příznaky této nemoci jsou následující:

Prvním stádiem tohoto kazu je skvrna. V této fázi se v cervikální zóně může objevit malá tmavá nebo světlá skvrnka.

Povrchový krčkový kaz.  V tomto stádiu dochází k destrukci povrchu skloviny.

Střední stádium krčkového kazu. Kaz se postupně zvětšuje a rozšiřuje, dentin měkne.

Hluboký krčkový kaz. Začíná docházet k ničení zubní dřeně, riziko vývoje zánětu dřeně je extrémně vysoké.

Formu a fázi vývoje krčkového kazu určí zubní lékař při diagnostice.

Ošetření krčkového kazu ve fázi skvrn není vůbec bolestivé, protože se obejdete bez vrtání zubu. Není třeba se ale bát ani ošetření jiných fází tohoto kazu, protože ošetření středního a hlubokého kazu se provádí v lokální anestezii, která zcela eliminuje jakoukoliv bolest.